Czemu trudno przytyć?

Czy masz problem z przybieraniem na masie? Fakt, że często ciężko trenujesz a wskazówka wagi ani drgnie sprawia, iż czujesz się zażenowany? Z przykrością i zdenerwowaniem stwierdzasz, że inni którzy zaczęli trenować w podobnym czasie mają o wiele lepsze rezultaty? Widzisz wielkich facetów mających świetnie umięśnione figury i im zazdrościsz, lecz mimo to nie chcesz się truć sterydami i odżywkami. Wszyscy ludzie na świecie są inni i każdy inaczej reaguje na trening, odżywcze diety, zdrowy tryb życia. Jedni lepiej, inni gorzej. To bardzo często zależy od genów, jakie odziedziczyliśmy. Ale również od naszego trybu życia, emocji jakich doświadczamy (np. stres), ale tez od środowiska w jakim żyjemy. Niemniej jednak każdy może zbudować swoje ciało takie jakie chce. Jeśli masz problemy z przytyciem to znaczy, że prawdopodobnie jesteś ektomorfikiem. Co to znaczy? Nazywa się tak fachowo ludzi, którzy mają typowo dla nich szczupłą sylwetkę, cienką szyję i kończyny, bardzo szybkie tempo metabolizmu.




Czasem mijasz na ulicy ludzi dość otyłych, lub grubych. Myślisz wtedy- taki to ma w czym rzeźbić. To typ endomorfika - ludzie, którzy mają problem z nadwagą. Mają wolne tempo metabolizmu. Jest jeszcze trzeci typ - mezomorfik - człowiek, który nie martwi się tym, by przytyć albo schudnąć. Dostaje świetną sylwetkę razem z genami. Ektomorfik - chudzielec ma jednak pewną cechę, która działa na jego korzyść- jest to szybkie tempo regeneracji mięśni. W tym przypadku zaleca się trening siłowy nie trwający zbyt długo. Nie poleca się raczej ćwiczeń aerobowych i takich, które wymagają poświęcenia im dłuższego czasu. To dlatego, że ciało ektomorfika zużywa o wiele więcej energii w porównaniu do innych. Co za tym idzie dieta nie może być również kwestią ominiętą.

To co ektomorfik je w 80% stanowi jego sukces w przybieraniu na wadze. Poleca się spożywanie 5- 6 pełnowartościowych posiłków dziennie. I muszą to być dania zawierające ogromną dawkę węglowodanów- które będą paliwem do treningów i pracy ciała, białko- z którego będą budowane filamenty tkanki mięśniowej w procesie regeneracji, tłuszcze- które będą dodatkowym zapleczem energetycznym, po ewentualnym wykończeniu się zasobów węglowodanowych. Wszystkie te składniki odżywcze ektomorfik musi przyjmować w nadwyżce w stosunku do potrzeb swojego ciała. Dostarczanie składników odżywczych proporcjonalnie do zapotrzebowania ciała może oznaczać brak widocznych efektów. Spalasz tyle ile zjadasz i bilans kaloryczny się zeruje. Bilans powinien być mocno dodatni. Sporo ponad zapotrzebowanie organizmu.