Przełam barierę

Postanowienie trenowania to całkowita zmiana stylu życia i oczywiste jest, że ciężko będzie to zrobić. Czemu tak trudno to zrobić? Problem leży w ludzkiej psychice i w tym jak działa nasz mózg. U wszystkich ludzi mózg działa tak, że lubi powielać stare i znajome czynności. Jeśli od zawsze braliśmy gorącą kąpiel i nagle mielibyśmy wziąć zimny prysznic to podejdziemy do tego niechętnie, albo się od tego powstrzymamy. Ludzki mózg nie lubi nieznanych mu rzeczy i kiedy przychodzi zrobić coś nowego to zarzuca nas tysiącami wymówek i pokus odwodzących nas od tej nowej rzeczy. Z treningiem jest tak samo. Jeżeli od zawsze prowadziłeś leniwy tryb życia, co doprowadziło do pokaźnej oponki to bardzo trudno będzie zamienić te przyzwyczajenia na inne. Całą sytuację można porównać do autostrady. Przez wiele lat Twój mózg buduje mnóstwo dróg, które się utrwalają. Z każdym dniem rutynowego życia te autostrady są coraz mocniejsze. Zmiana nawyków oznacza całkowite zniszczenie takich dróg i wybudowanie nowych. Trening na masę to często bardzo ciężka praca fizyczna i wymaga ogromnego nakładu wysiłku i motywacji.


Aby złamać barierę mózgową nie wystarczy samo postanowienie aby wyglądać lepiej. Potrzebny będzie potężny bodziec motywacyjny aby pobudzić nasze ukryte chęci. Thomas Edison mawiał: „ Gdybyśmy robili wszystko, co jesteśmy w stanie zrobić dosłownie zadziwilibyśmy samych siebie”. Skąd wziąć taki mocny powód do działania? Najsilniej działają relacje międzyludzkie. Może to być chęć do zaimponowania komuś albo chęć zmieszczenia się w ubrania, w które nigdy nie mogliśmy się zmieścić. Każdy znajdzie w swoim życiu taki powód. Oczywiście zmiana swoich nawyków jest możliwa. Według naukowego punktu widzenia aby zmienić swoje przyzwyczajenia lub wprowadzić na stałe nowe nawyki w życie potrzeba 2 tygodni trwania w postanowieniu. Przy treningu mogą być to nawet 4 tygodnie, w zależności od liczby treningów w tygodniu. Po kilku tygodniach trenowania mózg przestanie nas zniechęcać i robić wymówki.