Rola snu

Przy ciężkich i wyczerpujących treningach niezwykle ważny jest sen. Nasze mięśnie nie są budowane na siłowni ale właśnie podczas odpoczynku. Kiedy ćwiczymy to uszkadzamy strukturę naszej tkanki mięśniowej, która jest regenerowana kiedy śpimy. Dlatego bardzo ważne jest aby przynajmniej w dniach kiedy ciężko trenowaliśmy wyspać się przynajmniej 7-8h. Dzięki porządnemu wysypianiu zregenerujemy nie tylko mięśnie ale też nasz mózg. Wiadomo, że jeśli człowiek jest wyspany to czuje się o wiele lepiej. Mamy wiele energii. To ważne aby rozpocząć dzień z baterią energii. Ale co jeśli nie jesteśmy wyspani po naprawdę długim czasie? Jedni budzą się po 5h i są gotowi do życia ale są też tacy, którym nie wystarcza 11h. Co wtedy robić? Czasem sen zabiera nam naprawdę wiele życia. Jeśli śpimy zbyt długo to budzi się w nas poczucie beznadziejności i brak chęci do życia.


Jeśli nadmierna senność wynika z lenistwa to jest kilka trików aby udało się wstać. Po pierwsze należy zadbać aby w mieszkaniu było ciepło. Kiedy jest chłodno to bardzo trudno będzie wstać. Mózg natychmiast postawi nam wymówkę że pod kołdrą jest tak ciepło i jeśli wyjdziesz to będziesz czuł się nieprzyjemnie. Ponadto spowoduje to reakcję układu współczulnego – dostaniesz gęsiej skórki, dreszczy i bardzo łatwo wtedy powrócić do łóżka. Jeśli w pokoju jest ciepło a i tak trudno wstać to warto pobudzić organizm w inny sposób, np. wstać i zrobić 10 przysiadów, pajacyków lub pompek z uśmiechem na ustach – wtedy dostarczymy do mózgu sygnał „pełnia szczęścia i energii”, wtedy łatwiej będzie rozpocząć dzień. Inny prosty sposób to od razu po przebudzeniu zarwać kołdrę i pobiec do łazienki. Następnie przepłukać twarz letnią wodą. Na większość osób działa to bardzo skutecznie. Najważniejsze jest to aby po przebudzeniu nie zostawać ani na chwilę w łóżku, rozmyślając czy już wstać, czy zostać jeszcze chwilkę. Wtedy prawie zawsze zamykamy z powrotem oczy.


Jeśli dręczy nas ciągłe zmęczenie to oczywiście nie musi to wynikać z lenistwa. Czasem nie zdajemy sobie sprawy że istnieją medyczne przyczyny takiego problemu. Mogą być to np. niedoczynność tarczycy, cukrzyca, niedociśnienie tętnicze, anemia. Warto więc wybrać się z tym kłopotem do lekarza.